Hunaja ja terveys

Hunaja ja terveys kulkevat käsi kädessä. Hunajalla on pitkä historia ja perinteet lääkinnässä ja hunajan terveysvaikutukset ovat olleet merkittävät. Hunaja on enemmän kuin superfood, koska se toimii sisäisesti ja ulkoisesti.

Tiesitkö jo, että

  • hunaja tuhoaa haitallisia bakteereja.
  • hunaja edistää ruoansulatusta.
  • hunaja auttaa rentoutumaan ennen nukkumaan menoa.
  • moni käyttää hunajaa saunassa pehmentääkseen ja virkistääkseen ihoaan.

HUNAJA JA TERVEELLINEN ELÄMÄNTAPA

Hunaja on maukas vaihtoehto tavalliselle sokerille. Se on 10-15% makeampaa kuin tavallinen sokeri, mutta siinä on 20% vähemmän energiaa. Käyttämällä makeutuksessa hunajaa sokerin sijaan säästää siis kaloreissa mukavasti.

Lähes puolet hunajan sokereista on rypälesokeria, joka imeytyy, nostaa verensokeritason ja piristää nopeasti. Toisaalta, noin puolet hunajan sokereista on hedelmäsokeria, jonka imeytyminen on hitaampaa, ja täten kokonaisuutena hunaja pitää verensokeritason vakaana pidempään. Tätä voi hyödyntää niin arjessa kuin urheillessa – ennen treeniä hunaja piristää mukavasti, mutta auttaa jaksamaan myös myöhemmin. Hunaja onkin hyvä täydennys urheilijoiden ruokavaliossa; Katso HIFK:n jalkapalloilijoiden aamiaisvideo.

HUNAJA ON LUONNON OMA ANTIBIOOTTI

Hunaja ehkäisee luonnostaan mikrobien ja hiivojen kasvua, ja sillä on myös tulehtumista estäviä sekä vähentäviä ominaisuuksia. Hunajaa on käytetty aikanaan hyvin monenlaisten haavojen, haavautumien ja palovammojen hoidossa, ja hunajankäyttöä näissä tutkitaan nykyisin paljon. Hunajan tehoa tutkitaan myös monen sairauden hoidossa, kuten vatsahaavan, verenpaineen sekä sydän- ja verisuonitautien.

Erityisesti hunajaa suositellaan käytettävän yskän hoitoon; yskään hunajaa, ei lääkettä.

HUNAJA IHONHOIDOSSA

Hunajaa voi käyttää ihovoiteissa tai suoraan iholle siveltynä. Ärsyyntynyt ja tulehtunut iho rauhoittuu hunajalla käsiteltäessä. Kiteistä hunajaa voi käyttää ihon kuorintaan ja pehmentämään ihoa. Suomalaisittain hunajaa on käytetty paljon saunassa, niin iholle kuin hiuksiin.

HUNAJA SAUNASSA

Moni suomalainen käyttää hunajaa saunassa. Hiukset saavat ravinteita hunajasta, ja pestylle iholle levitetty hunaja imeytyy löylyissä ihoon vieden tärkeät ravintoaineet ihon sisälle. Hunaja toimii myös reumaattisten oireiden hoidossa. Urheilijat saavat rasittuneisiin lihaksiin rentoutta hieromalla niitä hunajalla.

HUNAJAN TERVEYSVAIKUTUKSET JA EU-LAINSÄÄDÄNTÖ

Hunajalla ei ole EU:ssa virallisesti hyväksyttyjä terveysväitteitä. Tämän vuoksi hunajan myyjät eivät voi esimerkiksi kertoa tieteellisistä tutkimuksista, joissa on havaittu hunajan terveysvaikutuksia. Tutkimusten lisäksi perimätieto tukee hunajan monipuolista käyttöä hyvinvoinnin edistäjänä.

”Hunaja on paljon enemmän kuin mitä yleisesti ajatellaan. Haluan innostaa kokeilemaan hunajaa monipuolisesti, niin maun kuin terveydellisten vaikutusten takia.”

– Kari Koivulehto, Hunajainen SAM Oy

Hunaja & urheilu

Hunaja toimii hyvin energialisänä kaikenlaiseen liikuntaan; ennen suoritusta ja suorituksen aikana. Hunaja koostuu pääosin erilaisista sokereista. Hunajan sokereista noin puolet on hedelmäsokeria eli fruktoosia ja hieman vähemmän rypälesokeria eli glukoosia. Näiden kahden eri tavoin imeytyvän sokerin ansiosta hunaja toimii juuri erityisen hyvin energian tuojana liikunnassa. Glukoosi imeytyy verenkiertoon nopeasti, nostaa verensokeria, piristää ja antaa nopeasti lisäenergiaa käyttöön. Osa hunajan glukoosista imeytyy jo suun limakalvoilta, eli erittäin nopeasti! Toisaalta fruktoosi tarjoaa energiaa käyttöön huomattavasti hitaammin ja siten ylläpitää sokeritasoa. Täten hunaja tarjoaa energiaa nopeasti sekä kestävästi.

Hunaja on myös erittäin helppo nauttia vasta juurikin ennen liikuntaa tai liikunnan aikana; se kun on suurimmalta osalta sokereita, riittää tilavuudeltaan pieni määrä antamaan energiaa, eikä vatsalaukku täyty häiritsemään urheilua. Hunajatikusta saa puristettua annoksen hunajaa suoraan suuhun pukukopissa ennen jumppaa tai punttisalia, tai yhtä lailla se kulkee mukana taskussa, ja sen avulla saa säädeltyä verensokeritasoa sopivasti niin pidemmillä kävelyillä kuin juoksu-, pyörä tai hiihtolenkeillä ja vaelluksilla.